När de mörka kvällarna smyger sig på oss igen, fylls mitt hjärta av en glödande passion för konsten. Att sitta vid mitt staffli eller ritbord och låta mina kreativa uttryck flöda är en ren fröjd.
Denna målning tog mig två timmar att färdigställa, men det var mest en intensiv väntan på torkningen av maskeringsvätskan och färglagren. Jag brukar hålla på med flera konstprojekt samtidigt, just för att torktiden gör mig en smula rastlös och när jag har ett kreativt flow så vill jag hålla igång hela tiden. Det är inte ovanligt att jag har 4-5 målningar, skisser och teckningar igång parallellt.
Jag använde 4 lager av maskeringsvätska under olika stadier av processen. Ett inlägg om maskering med tips och tricks kommer snart på bloggen.
Bakgrunden till träden och vegetationen lade jag genom att först spreja pappret med vatten på valda ställen.
Efter att jag hade sprejat vattnet, droppade jag ut tunn akvarellfärg i vattnet och lät pigmentet spridas naturligt. Detta gav en organisk effekt och skapade olika nyanser och toner i bakgrunden. Genom att vicka försiktigt på ritbrädet hjälpte jag till att sprida färgen och skapa en dynamisk känsla i målningen.
Därefter lade jag på mer maskering och ytterligare några lager färg.
Och här är slutresultatet efter att maskeringen är borttagen och jag lagt till några slutliga detaljer.
När jag målar försöker jag alltid reflektera över vad jag hade kunnat göra bättre. Det känns viktigt att vara självkritisk och sträva efter att utvecklas som konstnär.
Visserligen är jag hyfsat nöjd med resultatet, men det finns alltid saker jag kan förbättra. En tanke som jag har, är att jag kanske borde ha vågat trycka på mer med de mörkare färgerna för att skapa en starkare kontrast till de ljusa och vita partierna. Genom att ge mer tyngd åt skuggorna hade jag kunnat ge mer djup och dimension till motivet.
När det gäller solstrålarna finns det en teknik jag brukar använda mig av för att skapa det där suggestiva ljuset. Genom att ta bort färgen får jag fram det vitare papperet och får på så sätt en illusion av ljusets strålning. Om du är intresserad kan du läsa mer om denna teknik i ett inlägg jag skrivit här: Akvarellmålning: Tips på hur man lyfter bort färg, både våt och torkad.
Just det här motivet har jag faktiskt funderat på att återbesöka och göra ett nytt försök på ett större och tjockare akvarellpapper. Jag tror att med lite mer utrymme att arbeta på, kan jag utforska och utmana mig själv ännu mer. Det är en spännande tanke!
Hoppas att det här inlägget har gett dig lite inspiration. Om du har frågor eller vill veta mer, tveka inte att fråga. Jag gillar att hjälpa andra och dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter som kreatör.
Lycka till med dina egna kreativa äventyr!
No responses yet