Äntligen en akvarell som jag är hyfsat nöjd med. Den tog inte alls lång tid att måla, det var mest torktiden mellan lagren som var tidskrävande. Effektiv målningstid var 1-2 timmar.
Dessutom har jag börjat spänna upp pappret på ett annorlunda sätt mot vad jag brukade göra, så nu håller sig pappret platt och jag slipper irriterande bucklor när jag blött ner pappret rejält. Jag använder oftast papper som är 300 gram per kvadratmeter och därför är det nödvändigt att spänna upp det.
Jag älskar verkligen känslan av att måla med akvarell. Det är en teknik som ger sådan härlig transparens och ljus genom de tunna färglagren.
För att få till de där mjuka övergångarna och naturliga nyanserna inom akvarellen använder jag ofta olika tekniker och verktyg men det främsta verktyget är ju givetvis vatten. Det är en spännande process att se hur färgerna flyter ihop och skapar vackra övergångar och effekter.
Det bästa med att måla med akvarell är friheten och flexibiliteten. Jag kan enkelt justera styrkan av färgerna genom att lägga till mer vatten eller färgpigment. Det ger mig möjligheten att skapa dimmiga och mjuka scener eller livliga och starka kontraster. Det är som att ha hela regnbågen och naturens färger i mina händer.
Samtidigt som jag utforskar olika tekniker och utmanar mig själv i mitt konstnärskap, är akvarellmåleri också en avkopplande aktivitet för mig. Det hjälper mig att släppa loss och helt förlora mig själv i skapandeprocessen.
Tidigare har jag enbart använt maskeringstejp på ritplattor i masonit. Resultatet blev att pappret revs upp och blev luddigt där maskeringstejpen suttit. Det var frustrerande att se mina konstverk bli skadade på grund av maskeringstejpen. Men sedan upptäckte jag en bättre metod för att skydda mina målningar och ge dem en professionell touch.
Nu när jag använder washi-tejp tillsammans med maskeringstejpen har jag inte längre problemet med att pappret skadas. Först placerar jag maskeringstejpen längs kanten för att säkerställa att pappret sitter ordentligt fast. Den här delen av pappret kan komma att skadas när jag tar bort tejpen men det gör inget för jag skär bort de kanterna när målningen är klar.
Sedan placerar jag washi-tejp runt om där jag vill ha en vit ram runt min målning.
En av de bästa egenskaperna hos washi-tejp är att den lätt kan lossas och flyttas utan att orsaka någon skada på pappret.
För att försäkra mig om att washi-tejpen sitter på plats lägger jag även ett lager maskeringstejp ovanpå washi-tejpen. På det sättet finns det ingen risk att washi-tejpen rör sig eller lossnar under arbetets gång. Det ger mig trygghet att veta att mina målningar är väl skyddade och att den vita ramen kommer att förbli snygg och ren.
Att ha en vit ram runt mina målningar och teckningar gör verkligen en stor skillnad. Det ger dem en mer sofistikerad och elegant look, särskilt när jag vill visa upp dem för potentiella kunder eller förbereder dem för utställningar.
Om jag vet att jag kommer blöta ner pappret ordentligt så är jag extra noga med monteringen av tejpen. Jag brukar också göra små snitt längs kanterna på pappret för att förhindra att det buktar upp när det blir vått.
I vissa fall så sprejar jag baksidan av pappret med en blomspruta med vatten, och låter det vila i 3-6 minuter innan jag monterar det på plattan. Vilotiden är viktig eftersom det gör pappret mer elastiskt och spännbart. Genom att väta pappret innan målningen kan jag undvika att det blir buckligt eller vågigt när jag applicerar vatten eller färg på det. Det hjälper också färgen att blanda sig bättre och flyta jämnt över ytan.
Om jag använder ett tjockare papper t ex 600-1000 gram per kvadratmeter så behöver jag inte blöta pappret innan jag monterar det, det håller sig platt ändå. Ja, under förutsättning att jag tejpat fast det ordentligt. Med tjockare papper blir det mindre risk för att pappret blir vågigt eftersom det kan hålla mer fukt.
Det här är metoder jag använder mig av och som funkar för mig. Hur du monterar och väter beror ju förstås på din personliga målningsteknik och preferenser. Det kan vara värt att experimentera med olika metoder för att hitta det som passar dig bäst. Oavsett vilket sätt du väljer att montera och väta ditt akvarellpapper är det viktigt att ha tålamod och ge pappret tillräckligt med tid att torka mellan lagren för att undvika att det blir buckligt.
En del kanske tycker det räcker med att man köper akvarellblock som är limmade i kanterna, men det funkar inte för mig eftersom jag använder så mycket vatten att limningen alltid släpper. Det är viktigt att tänka på att akvarellpapper tenderar att svälla när det blir vått, och därför kan limningen på blocken inte alltid hålla pappret på plats tillräckligt bra när man använder mycket vatten eller flera lager av färg. Att tejpa pappret direkt på en ritplatta ger mig mer kontroll och stabilitet under målningsprocessen.
Om du är intresserad av att prova på akvarellmåleri själv, ge det en chans! Det är en fantastisk konstform som ger dig möjlighet att uttrycka din kreativitet och utforska världen genom färg och vatten.
Jag hoppas att du tyckte om att ta del av mina reflektioner och erfarenheter kring akvarellmåleri. Om du har frågor eller funderingar vill jag gärna hjälpa dig på din kreativa resa. Lämna i sådant fall en kommentar så svarar jag utifrån bästa förmåga! 🙂
No responses yet