När jag målar på vått papper får jag ofta en känsla av att färgen har sitt eget liv. Den rinner och flyter, och ibland kan det vara svårt att helt kontrollera den. Men det är just den spontaniteten och livligheten som jag älskar med att måla på detta sätt.
För att behålla vita eller ljusa partier och undvika att få färg där jag inte vill ha den, så har jag några knep jag använder mig av. Några av mina favoritmetoder är att använda maskeringsvätska eller washi-tejp.
Maskeringsvätska är en transparent/semitransparent vätska som jag applicerar på papperet innan jag målar. När vätskan torkar bildar den en skyddande barriär som förhindrar att färgen absorberas. Det gör att jag kan måla fritt utan att behöva vara rädd för att färgen läcker in i områden där jag inte önskar den. När jag är klar med mitt målande och allt har torkat, kan jag enkelt gnugga bort maskeringsvätskan för att avslöja de vita eller ljusa partierna som jag ville bevara.
Washi-tejp är en annan användbar metod för att maskera större linjära partier i mitt konstverk. Jag använder washi-tejp för att täcka de områden jag vill skydda från färgen. Det kan vara praktiskt när jag till exempel målar en himmel med flera horisontella linjer eller när jag vill definiera skarpa kanter i en byggnad eller ett objekt. Washi-tejp är särskilt fördelaktigt eftersom den är lätt att applicera och ta bort utan att skada papperet.
I det här inlägget visar jag steg för steg hur jag använder både maskeringsvätska och washi-tejp för att maskera i olika delar av målningsprocessen. Jag förklarar varför jag valde att maskera vissa områden och hur jag strategiskt applicerade maskeringen för att uppnå önskade effekter i målningen.
Washi-tejp
Det finns både för- och nackdelar med washi-tejpen. En av fördelarna är som sagt att man enkelt kan ta bort den utan att skada pappret, men det är också det som är nackdelen. Om tejpen är gammal så kan den lossna spontant så jag vill inte chansa utan tejpar fast ändarna där det är möjligt och jag ser alltid till att använda washi-tejp med bra vidhäftningsförmåga.
Dessutom kan jag återanvända washi-tejpen till flera målningar fram tills limmet börjar bli dåligt.
Jag använder även washi för att maskera en vit ram runt målningen. Mer om detta samt att montera akvarellpappret så det håller sig platt, skrev jag om i det här inlägget.
Maskeringsvätska, bra och dåliga
Jag har testat flera olika märken av maskeringsvätska och just nu är mitt favoritmärke Schmincke. Den innehåller ingen ammoniak så det luktar inte när man använder den, till skillnad mot många andra märken. Dessutom är det också enkelt att göra rent penslarna efteråt, det behövs bara kallt vatten.
Med andra märken har jag behövt tvätta penslarna med fårullstvål eller diskmedel och sen kamma igenom dem för att få bort smulor. Det kan vara en tidskrävande och irriterande process, särskilt om man är mitt uppe i ett kreativt flow och inte vill bli avbruten av oönskade rengöringsrutiner. Med Schmincke slipper jag dessa bekymmer och kan fokusera helt på mitt konstnärliga arbete.
Den lämnar inga rester eller missfärgningar på papperet och ger en jämn yta att måla på. Dess konsistens är lätt att applicera med en pensel och den kan också användas för att skapa detaljer i dina konstverk.
Den enda nackdelen jag upptäckt med Schmincke är att den är vit och blir helt transparent när den torkat, vilket gör att det kan vara svårt att se om man täckt ett område helt och fullt. Hade vätskan varit ljusgrå så hade det varit lättare applicera den mer precist och upptäcka om man missat en fläck.
De sämre märkena jag testat visade sig vara undermåliga när det kom till kvalitet och prestanda.
- Liquitex maskeringsvätska som sabbat massor av penslar, luktar illa och sätter sig så hårt på pappret att jag fått flera målningar förstörda. Dessutom torkar vätskan i flaskan (ja, med korken på) så när man öppnat den så får man skynda sig att använda den för efter några veckor är den förvandlad till en stel gummiklump.
- Molotows Grafx Art Masking Liquid, pump marker. Den har produkten är, enligt mitt tycke, helt värdelös. Spetsen torkar blixtsnabbt och vätskan sätter sig ibland stenhårt på pappret så att det inte går att få bort den och den lämnar blåa fläckar. Detta händer främst när man maskerar linjer. Köp inte!
Jag är dock alltid angelägen om att utforska och testa nya märken, och det finns fortfarande många otestade alternativ där ute. Så jag är öppen för att ge andra varumärken en chans och kanske hitta några dolda pärlor som jag inte har upptäckt än.
Applicering av maskeringsvätska
Vätskan appliceras med pensel på torrt papper. Om du har lagt en bakgrundsfärg på pappret, se till att den har fått torka ordentligt. Annars riskerar du att vätskan inte fäster ordentligt på ytan.
I den här målningen applicerar jag maskeringsvätskan i flera steg för att skapa olika effekter och detaljer. Först maskerar jag de partier som ska förbli helt vita, såsom trädstammar i bakgrunden eller andra områden som behöver behålla sitt vita utseende.
Därefter fokuserar jag på att lägga på ljusa bakgrundsfärger. I det här fallet har jag valt att lägga en gulaktig bakgrundsfärg eftersom jag vill ha gula blommor och blad i förgrunden.
När färgerna har torkat och jag är nöjd med bakgrunden är det dags att lägga på ytterligare maskering där jag vill ha blommorna och bladen. Detta ger mig möjlighet att lägga på detaljer och accentuera blommorna senare i processen.
Därefter upprepar jag processen med olika nyanser av grönt för att skapa fler löv och gräs. För denna målning använde jag 5 olika lager av maskering där varje nytt lager färg successivt blev mörkare.
Borttagning av maskeringsvätskan
När jag är nöjd med mina lager så kommer det moment jag alltid tycker är sjukt spännande; att ta bort maskeringen och se effekterna av det jag skapat! Det är så kul!
För att ta bort maskeringen gnuggar du försiktigt med fingret eller använder ett suddgummi. Det är viktigt att vara försiktig när du tar bort maskeringen för att undvika att skada papperet eller underliggande detaljer.
Apropå suddgummi så kan det vara värt att nämna att maskeringen kan radera eventuella blyertslinjer när du gnuggar bort den. Om du har ritat med blyerts och maskerat över vissa delar, ska du vara försiktig så att du inte oavsiktligt suddar linjer som du vill behålla. För att undvika detta kan du använda ett mjukt suddgummi och gnugga lätt i en cirkulär rörelse tills maskeringen är borta.
OBS! Låt aldrig maskeringen sitta mer än 48 timmar på pappret, för annars är risken stor att du inte får bort den. Detta är något som gäller för alla de märken som jag testat.
Om du har glömt bort att ta bort maskeringen och upptäcker den efter 48 timmar, kan du fortfarande försöka ta bort den, men det kan kräva mer ansträngning och du kan behöva använda speciella rengöringsprodukter som är avsedda för konstnärliga material. Kom ihåg att följa tillverkarens instruktioner för att undvika skador på papperet och för att säkerställa bästa möjliga resultat.
Efter att jag fått bort all maskering lägger jag på slutdetaljerna och när pappret är helt torrt kan jag ta bort tejpen som jag monterat pappret med.
Sammanfattningsvis är maskering en teknik som används för att skydda eller isolera vissa delar av en målning från att bli övermålade eller påverkade av andra färger. Genom att använda maskeringsvätska kan jag skapa lager, djup och detaljer i mitt konstverk. Det gör det också möjligt för mig att arbeta i olika steg och bygga upp min målning gradvis för att uppnå det önskade resultatet.
Så ge dig själv friheten att experimentera och leka med maskeringstekniken i dina akvarellmålningar. Utforska olika sätt att använda maskeringsvätska eller tejp för att skapa härliga konstverk som uttrycker din kreativitet och stil. Var inte rädd för att prova nya idéer och låt maskering bli en självklar del av din konstnärliga verktygslåda.
Jag finns här för att hjälpa mina läsare med mer inspiration och svara på era frågor om målningstekniker, så kommentera gärna nedan och dela med dig av dina tankar och funderingar. 🙂
No responses yet