Kvällens alster är en akvarell i A3-format. Genom att avstå från att försjunka i små detaljer, har jag istället valt att arbeta mer impressionistiskt. Detta tillvägagångssätt ger bilden en viss dynamik och energi.
Den impressionistiska rörelsen uppstod på 1800-talet och väckte en hel del uppståndelse inom konstvärlden. Traditionalister och kritiker hittade till en början fel på impressionistiska målningar, och hävdade att de liknade oavslutade skisser snarare än polerade, färdiga konstverk. Jag tycker dock att denna konstform är fascinerande och spännande just för att den inbjuder tittarna att engagera sig och tolka målningarna på sina egna unika sätt.
Det som fängslar mig med impressionistiska målningar är hur de fångar flyktiga ögonblick i vardagen. Genom sina penseldrag och användning av livfulla färger förmedlar konstnärerna essensen av en viss scen eller upplevelse. Frånvaron av detaljerade ansiktsdrag i vissa impressionistiska porträtt, väcker frågor och väcker nyfikenhet inom mig. Jag kommer på mig själv att undra över känslorna hos de ansiktslösa figurerna: Hur mår de? Vad kan deras sinnestillstånd vara? Vart är de på väg? Till något eller från något?
Impressionistiska konstnärer försökte ofta skildra ljusets spel och dess transformativa effekter på världen omkring dem. De syftade till att fånga den omedelbara och övergående naturen hos ett specifikt ögonblick. Det är anmärkningsvärt att tänka på att bara sekunder efter att en målare fångade en viss scen, kunde den ha förändrats dramatiskt, vilket gjorde att det exakta ögonblicket för alltid förlorat.
För mig inkapslar impressionistisk konst livets försvinnande natur. Det fungerar som en påminnelse om att uppskatta nuet och den ständigt föränderliga värld vi lever i. Så oavsett om det är ett landskap eller en livlig stadsscen målad med djärva och till synes förhastade drag, erbjuder impressionistisk konst en inblick i en värld som är lika fängslande som den är eterisk.
No responses yet