Kvällens skiss #80 – Vinterkyrka (sämsta akvarellpappret hittills)

Kvällens skiss #80 – Vinterkyrka (sämsta akvarellpappret hittills)

Jag fortsätter testa papper från Hahnemüle Selection, som är ett block med 14 olika typer av akvarellpapper med vikt mellan 275-640 gram, olika gräng, framställningstekniker och material. I förra inlägget använde jag papperstyp 1 och tyckte det var ett trevligt, lättarbetat papper som hade rätt uppsugningsförmåga och höll sig platt även när jag blötte ner det. Jag var med andra ord nöjd.
Idag blir det lite andra toner.

Jag valde papperstyp nummer 4 för en målning av en lantlig gammal kyrka i en vintermiljö. Jag tyckte pappret kändes tjockt och hade en spännande gräng. Kul att testa ett nytt material!
Det skulle jag inte ha gjort.
De skryter rätt friskt om just detta papper. Detta står i informationen till setet med pappersprover:


Motivet är inspirerat från en bild på nätet och jag såg verkligen fram emot att måla just den här bilden.
Som vanligt skissade jag upp motivet och maskerade alla delar som skulle behållas vita, med Schmincke maskeringsvätska. Jag använder den vätskan eftersom jag vet att den är lätt att applicera, lätt att ta bort och fastnar inte permanent efter 24-48 timmar som andra märken gärna gör. Kort sagt, skonsamt mot pappret och lika skonsamt mot konstnärens nerver.
Nej, jag är inte sponsrad. 😉

Jag blötte ner pappret rejält för att lägga himlens bakgrund och trots att jag tejpat kanterna i tre lager så buktade sig pappret nästan direkt. Torktiden var lång och jag fick låta målningen vila i minst 40 minuter innan jag kunde fortsätta. Färgen spred sig inte som jag var van vid, så jag fick försöka styra tillbaka färgen med en pensel under torktiden. Min första insikt var att det här pappret tål inte att blötas ner, för när jag vidrörde det med penseln så lossnade genast en massa pappersfibrer och blev små ”korvar” på penseln. Och då försökte jag bara dutta tillbaka färgen med en torr mjuk mårdhårspensel så att det inte skulle rinna fel över alla bucklor i pappret. Lönlöst.
Efter en halv evighet hade pappret torkat så att jag kunde börja med träden men pappret hade inte rätat ut sig än så det var lite krångligare än det brukar vara. Ett välmonterat kvalitetspapper ska räta ut sig ganska snabbt, men inte med det här pappret.

Jag målade bakgrunden till resten av motivet och störde mig på att färgen blödde lite överallt och när alla bakgrundfärger var torra och jag skulle ta bort maskeringen så kom nästa otrevliga överraskning. När jag varsamt gnuggade bort maskeringen följde ytlagret av pappret med och när jag tog suddgummi så smulades pappersytan till damm och färgen försvann!
Jag använder väldigt mjuka suddgummin som är skonsamma mot pappret. Jag testade även med knådgummi. Samma usla resultat.
Jag behövde inte sudda de konturer jag ritat för alla försvann när jag gnuggade bort maskeringen så inga stödlinjer fanns kvar. Värdelöst! Vid det här laget var det inte ens att tänka på att rita nya konturer för att lägga detaljerna. Jag fick måla på frihand och försöka komma ihåg detaljerna. Fast jag hade egentligen redan gett upp om den här målningen och insett att det var kört. Detaljer och högdagrar på kyrkans tak gick inte att fixa med akvarell så jag fick rädda upp med akrylpennor och försöka trycka ner pappersfibrerna.

Behöver jag säga vad som hände när jag tog bort washi-tejpen som jag maskerat målningen med runtom för att skapa en passepartout? Jag har aldrig sett dess like, hela kanten var fluffig och pappret hade ståpäls som en galen katt.
När målningen torkat ett dygn så tog jag en microfibertrasa för att torka bort det värsta fluffet.
Jag borde ha tagit fram systemkameran och studioljusen och fotograferat i närbild hur illa ytan på pappret var. Jag ska göra det om det inträffar igen.


Jag vet inte vem som skulle kunna ha användning för Hahnemüles papper nummer 4? Någon som knappt använder vatten, inte behöver sudda blyertslinjer eller maskera, eller ens ska måla i flera lager?
Jag tycker detta papper, kvalitetsmässigt, ligger snäppet under toalettpapper. Köp inte! Det kan möjligen användas som exklusiv braständare.
Jag har köpt ”billigare” akvarellpapper från t ex Crevide (’300 g, heavy watercolor’ eller ’300 g heavy cotton watercolor’ ) som är miljoner gånger bättre än detta påstådda kvalitetspapper.

Sådana här skräpprodukter fick mig nästan att vilja avsluta experimentet med papperstest, för man blir inte glad om man lagt några timmar på montering, skissande, maskering och målning och att pappret sedan sabbar alltihop. Morr!
Men jag tog några djupa andetag och insåg att det ligger i experimentets natur att få rejäla bakslag. Plus att mina bakslag kan ju faktiskt hjälpa andra konstnärer/illustratörer att spara pengar, på att inte gå på samma nit som jag.
Jag fortsätter med testet och jag hoppas du vill vara med på resan och ställ gärna frågor eller kommentera. Sådant blir jag glad av! 🙂

No responses yet

Lämna ett svar